Energian tulevaisuus on energian varastoinnissa ja hybridikäytöissä

Fausing "Olemme jo nähneet valtavaa potentiaalia energiansäästöön ja taloudelliseen vaurauteen taistellessamme ilmastonmuutoksen kielteisiä vaikutuksia vastaan vesi-, jätevesi- ja rakennusaloilla kaikkialla maailmassa. On ilmeistä, että laajasti yleistyneellä sähköistyksellä ja digitalisaatiolla on myönteistä vaikutusta", sanoo Danfoss-konsernin toimitusjohtaja Kim Fausing. "Ja nyt samankaltainen kehityssuunta on käynnissä merenkulkualalla, millä on huomattava myönteinen vaikutus polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähenemiseen."

- 15. maaliskuuta 2018 Julkaisija Danfoss Drives 

Vuonna 2016 maailman sähkönkulutus oli lähes samalla tasolla öljyn kulutuksen kanssa. Koko ajan muunnamme sähköä digitaalisesti hallinnoitujen järjestelmien avulla. Nämä lauseet ovat Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n vuoden 2017 World Energy Outlook -raportista.

"Olemme jo nähneet valtavaa potentiaalia energiansäästöön ja taloudelliseen vaurauteen taistellessamme ilmastonmuutoksen kielteisiä vaikutuksia vastaan vesi-, jätevesi- ja rakennusaloilla kaikkialla maailmassa. On ilmeistä, että laajasti yleistyneellä sähköistyksellä ja digitalisaatiolla on myönteistä vaikutusta", sanoo Danfoss-konsernin toimitusjohtaja Kim Fausing. "Ja nyt samankaltainen kehityssuunta on käynnissä merenkulkualalla, millä on huomattava myönteinen vaikutus polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähenemiseen." 

Hybridisaatio ja energian varastointiratkaisut

Laivanrakennusteollisuudessa päästöjen tiukka valvonta on pakottanut alan investoimaan uusiin tekniikoihin.
Alusten sähköistäminen ja hybridikäyttöjen yleistyminen on megatrendi, jolla tähdätään käyttökustannusten ja ennen kaikkea maailman ympäristöjalanjäljen pienentämiseen.
Esimerkiksi Norjassa kunnianhimoisena mutta aivan saavutettavissa olevana tavoitteena on merenkulkualan päästöttömyys vuoteen 2050 mennessä.

Vaasa hybridisaatiokehityksen kärjessä

"Vaasan-tehtaamme on vahva, suuritehoisiin laitteisiin keskittyvä osaamiskeskus, jonka yhtenä painopisteenä ovat laiva- ja meriteollisuuden tarpeet. Me sekä suunnittelemme että valmistamme VACON® NXP -taajuusmuuttajia, joita käytetään laivojen hybridikäyttöratkaisuissa. Tiimeillämme sekä täällä että Norjassa, Alankomaissa ja Saksassa, vain muutamia mainitakseni, on pitkä historia sellaisten ratkaisujen kehittäjinä, joissa modulaariset nestejäähdytteiset taajuusmuuttajat ja akkujärjestelmät muodostavat yhdessä aluksiin soveltuvia hybridiratkaisuja. Nämä ratkaisut vähentävät päästöjä ja polttoaineenkulutusta sekä pidentävät moottoreiden huoltovälejä ja käyttöikää", kertoo Danfoss Drives -liiketoimintayksikön johtaja Vesa Laisi. 

Tekniikkaa on jo saatavilla

Danfoss tekee parhaillaan yhteistyötä Norjan Ålesundissa toimivan kumppanin kanssa sellaisten innovatiivisten, energiaa säästävien ratkaisujen kehittämiseksi, jotka vähentävät päästöjä ja tukevat laivojen propulsiojärjestelmien sähköistämistä.
"Vuosien menestyksekkään yhteistyön tuloksena olemme rakentamassa useita nestekaasukäyttöisiä sähköhybridilauttoja, jotka toimitetaan Torghatten Nordille Norjan vuonoliikenteeseen. Kumppanillamme on laajaa kokemusta nestekaasukäyttöisten ja kahdella polttoaineella toimivien alusten rakentamisesta. Danfoss Drives puolestaan tuo hankkeeseen hybridikäyttöratkaisut, joissa taajuusmuuttajia hyödynnetään tehonmuokkaukseen sähköverkossa", Laisi jatkaa. 

Danfossilla on runsaasti asiantuntemusta, jota se voi hyödyntää tuotekehitys- ja osaamiskeskuksissa sekä laiva- ja meriteollisuuden sovelluskehityskeskuksissa eri puolilla maailmaa. Lisäksi koko Danfoss-tiimin ketterät toimintatavat ja tekninen huippuosaaminen varmistivat kaikkien taajuusmuuttajajärjestelmien toimitukset Torghattenin hybridipropulsiojärjestelmiin ajallaan.

"Vihreiden valintojen tekeminen ei ole enää vaikeaa. Innovatiivista tekniikkaa on jo olemassa ja asiantuntemusta löytyy läheltä. Päästöttömän meriliikenteen tavoitteet ovat nyt saavutettavissa helpommin kuin koskaan aiemmin. Danfoss panostaa jatkuvasti innovaatioiden kehittämiseen ja tekee maailmasta ja elämäntavoistamme puhtaampia, vihreämpiä ja kestävämpiä niin meille kuin tuleville sukupolville", Fausing toteaa lopuksi.

Tietoja:

Hybridisaatio voidaan lyhyesti ja laveasti määritellä järjestelmäksi, jossa vähintään kaksi energianlähdettä toimii yhdessä jonkin tehtävän suorittamiseksi. Tällä hetkellä ehkä tunnetuin hybridimalli on hybridiajoneuvo, jossa perinteiseen polttomoottoriin on yhdistetty sähkömoottori, jolloin ne yhdessä muodostavat hybridivoimansiirtolaitteiston.

Danfoss-konserniin kuuluva Danfoss Drives on maailman johtavia taajuusmuuttajien valmistajia. Taajuusmuuttajia käytetään sähkömoottorien hallintaan. Olemme olleet taajuusmuuttaja-alan edelläkävijöitä vuodesta 1968 lähtien. Olemme yksi alan suurimmista yhtiöistä ja intohimonamme on kehittää, valmistaa ja myydä maailman monipuolisimpia taajuusmuuttajia. VACON®-taajuusmuuttajamme luovat vankan pohjan teollisuuden sovellusten optimointiin. VLT®-taajuusmuuttajilla on keskeinen rooli globaalin resurssienhallinnan ja tehdasautomaation etulinjassa. Taajuusmuuttajamme sopivat kaikkiin moottoriteknologioihin ja toimivat tehoalueella 0,18 kW - 5,3 MW. 

Danfoss kehittää tekniikoita, joilla huomispäivän maailmassa voidaan tehdä enemmän vähemmällä. Vastaamme kasvavaan infrastruktuurin, elintarviketuotannon, energiatehokkuuden ja ilmastoystävällisten ratkaisujen tarpeeseen. Danfossin tuotteita ja palveluja käytetään mm. jäähdytyksessä, ilmastoinnissa, lämmityksessä, moottorinohjauksessa ja mobiililaitteistoissa. Yhtiö on myös aktiivisesti mukana uusiutuvan energian sekä kaupunkien ja kaupunkiyhteisöjen kaukolämpöinfrastruktuurin saralla. Danfossin innovatiivinen insinööritoiminta juontaa juurensa vuoteen 1933, ja nykyään se on yksi maailman johtavia yhtiöitä, joka työllistää 24 000 ihmistä ja palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Yhtiö on sen perustaneen perheen yksityisomistuksessa.

 

 

Ole sosiaalinen Osallistu

Haluatko olla meihin yhteydessä?

Tutustu meihin ja osallistu keskusteluun